۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۲
کد خبر: ۵۹۴۷۳۲

فضای مجازی | خسارت فاستوسی

فضای مجازی | خسارت فاستوسی
محمد ایمانی: شیطان زدگی را در عرصه سیاست جدی بگیریم. بخشی از مشکلات ما در همین اخلاق و جاه طلبی‌های فاستوسی و اعتماد به شیاطین عالم ریشه دارد.
به گزارش خبرگزاری رسا، محمد ایمانی تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

«فاوست» و دکتر فاستوس در اصل داستانی آلمانی است که بعد‌ها به شیوه‌های گوناگون بازنویسی شده است. فاوست تحصیل کرده یا دانشمندی است که از سر جاه‌طلبی و برای کسب موقعیت و قدرت فزون‌تر، روح خود را به شیطان و نماینده او (مفیستوفل) می‌فروشد.

مفیستوفل قدرتی جادویی به فاوست (دکتر فاستوس) می‌بخشد، اما در پایان دوره، روح او به شیطان تعلق می‌گیرد و فاوست به صورت ابدی، دوزخی و ملعون می‌شود؛ تا سرانجام شیطان او را به سوی جهنم همراهی می‌کند. فاوست برای رسیدن به موقعیت و قدرت، هر بار گناه و خیانت را بیشتر پرورش می‌دهد و فربه‌تر می‌کند و هر بار در اعماق بیشتری سقوط می‌کند. مسخ‌شدگی فاستوس به حدی می‌رسد که با التماس و گریه به نماینده زشت‌سیرت شیطان می‌گوید «بمان! تو بسیار زیبایی!».

اگر فاوست افسانه باشد، شیطان و شیطان‌پرستی افسانه نیست. به تعبیر قرآنی انسان زیر و رو شده و دارای نگاه وارونه نسبت به معروف‌ها و منکرها، به مرتبه نفاق می‌رسد تا آنجا که برخلاف اهل صلاح و ایمان، در زمره «یأمرون بالمنکر و ینهون عن‌المعروف» درمی‌آید. (آیه ۶۷ سوره توبه).
 
منافقین به تعبیر امیر مؤمنان «شیطان را ملاک و پشتوانه کار خود گرفتند و شیطان هم آن‌ها را در دام‌های خود قرار داد؛ پس در سینه آنان تخم کرد و جوجه گذاشت و به تدریج در خرد‌های آنان رخنه کرد و با چشمانشان نگریست و با زبانشان سخن گفت؛ آنان را گرفتار خطا و لغزش کرد و نادرستی و ناراستی‌ها را در نگاهشان آراست» (خطبه ۷ نهج‌البلاغه).

شیطان زدگی از این جنس را در عرصه سیاست جدی بگیریم. بخشی از مشکلات ما در همین اخلاق و جاه طلبی‌های فاستوسی و اعتماد به شیاطین عالم ریشه دارد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات